Huidige regio & Taal

Horeca-ondernemers (te) veel tijd en geld kwijt aan hoog personeelsverloop

Facebook
LinkedIn

Horeca-ondernemers (te) veel tijd en geld kwijt aan hoog personeelsverloop

Mid-december een koud biertje doen op het terras van een toffe horecatent. Je doet het vast niet zo vaak. Net zoals je klanten. Met een goede reden: het is veel te koud. Dit geldt voor heel veel horecazaken in Nederland. Minder bezoekers en minder afname, waardoor jij minder personeel nodig hebt. ‘t Seizoensgebonden karakter van de horeca resulteert in veel flexibele contracten.

Wat zeggen de cijfers over het personeelsverloop in de horeca?

Volgens de cijfers van ABN Amro raken horecabedrijven jaarlijks 40 procent van hun personeel kwijt. De kosten? 1,4 miljard euro per jaar. Dit komt neer op € 42.000 per bedrijf en betekent dat maar liefst 6 procent van de totale omzet erin wordt geïnvesteerd. Lange dagen en veel druk zorgen mede voor dit personeelsverloop. Erg zonde, want het kan anders.

Hoog personeelsverloop in de horeca kost je klauwen met geld

Meer dan de helft van alle horecamedewerkers in Nederland is jonger dan 25 jaar. Veel van hen zien het werk dat zij doen als bijbaan. Vaak parttime, soms fulltime, maar eigenlijk altijd makkelijk opzegbaar.

Deze doorstroom kost menig ondernemer klauwen met geld. En dat komt vooral door de administratieve afhandeling. Het vervangen van een fulltime kok kost gemiddeld al zo’n € 30.000, waar het vervangen van fulltimer in de bediening al snel € 15.000 kost. Niet alleen de werving van nieuw personeel zorgt voor deze kosten. Ook de gereduceerde arbeidsproductiviteit van de huidige medewerkers weegt mee.

Oplossingen die niets oplossen

Nu kun je als horeca-ondernemer je neefje zwart laten werken of je blijvende personeel massaal overuren laten draaien, maar dit lost op termijn niets op. Het gaat je waarschijnlijk alleen maar meer kosten. Denk daarom na over betaalbare alternatieven. Het liefst alternatieven die je zelfs nog wat opleveren. Voorbeelden zijn:

  • Zzp’ers inhuren;
  • Een uitzendbureau inschakelen;
  • Een payrollorganisatie benaderen.

Beperk je werkgeversrisico’s en maak flexibiliteit simpel

Veel horeca-ondernemers investeren het liefst zo weinig mogelijk tijd en geld in personeelsverloop en bijkomende administratieve taken. Ze besteden het uit aan een specialist op het gebied van verloning en personeelsadministratie. Waarom? Omdat een specialist weet wat de beste en meest lucratieve werkwijze is en jij je als ondernemer zo kunt focussen op je horecatent.

Kijk je naar oplossingen op het gebied van personeelsadministratie, dan kom je al snel uit bij payroll. Kies je voor een payroll-oplossing, dan word je verlost van alle administratie en beperk je je werkgeversrisico’s. Jij betaalt voor alle gewerkte uren. Als payrollbedrijf zorgen wij voor de rest – denk aan ziekteverzuim en vakantie.

Naast het financiële plaatje, nemen wij ook het administratieve gedeelte op ons. Doordat wij voor al onze klanten op de hoogte moeten zijn van de laatste wet- en regelgeving, weten we precies wat we doen. WePayPeople regelt alles omtrent de verloning van jouw personeel. Scheelt weer.

Bewaar het harde werken voor je passie

Wij snappen dat het lastig is om op basis van een blog te bepalen of payroll iets voor jouw horeca-onderneming is. Duik daarom even in onze specifieke horeca-pagina en bel of mail daarna met een van onze specialisten. Op basis van jouw verhaal en situatie, kijken we hoe we jou een passende oplossing kunnen bieden.

Wij weten namelijk hartstikke goed dat iedere onderneming vraagt om een andere werkwijze. Maar daar weet jij als ondernemer natuurlijk alles van, of niet?

Gerelateerde Berichten